Fra arbeidet med Meråkerbanen. Foto: Comrod
Det grønne skiftet setter fart:
Nå elektrifiseres Trønder- og Meråkerbanen – Comrod leverer komposittstolper
For første gang siden Dovrebanen (1970) elektrifiseres nå en jernbanestrekning i Trøndelag. Elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen betyr mer moderne og miljøvennlige tog, bedre komfort og større kapasitet. I tillegg sikrer det en bærekraftig reise over landegrensen til Sverige.
Comrod Utility Systems og Jerol bidrar i prosjektet med levering av komposittstolper til Tensio AS, som er netteier i området. Det er prosjektert stolper opp til 23 meters lengde – Jerolstolpene er primært brukt på lenger under 16 meter, mens stolper over 16 meter produseres av Comrod på Tau. Teknisk avdeling hos Comrod bistod netteier med valg av stolper og optimaliserte med ytelse og kostnad i fokus. Tensio vil med de nye stolpene løfte eksisterende kraftledninger for å frigjøre plass til de nye kjøreledningene til togene.
I tillegg til å levere mastene, så stiller Comrod også med folk ved førstegangsmontasje.
– Vi bistår alltid våre kunder første gang de montere mastene våre, og sikrer at stolpene monteres riktig og i tråd med manualene. «Riktig første gang» trygger kunden i bruken av våre produkter. I tillegg treffer vi mange dyktige montører som virkelig er «hands on» med produktene våre. Å få tilbakemeldinger og forbedringsforslag «rett fra rota», er av uvurderlig betydning for oss, understreker Vegard Bjørnsen, driftsleder i Comrod.
Kundene får også et ansikt og kontaktflate inn mot Comrod – det gjør at terskelen for å ta kontakt blir lav. Samhandling og deling av erfaringer er nøkkelen for at det grønne skiftet skal lykkes, fortsetter Vegard. – Det er enkelt og greit vinn-vinn for alle parter!
Bane NORs video om elektrifiseringsprosjektet. Kilde: Bane NOR